Lifan in scooter&bikexpress

Tot vorig jaar was er op de afdeling elektrische scooters weinig tot geen beweging, maar daar is inmiddels snel verandering in gekomen. NIU verscheen eind 2016 op de markt, Schwalbe let haar eerste productieversie zien en ook Torrot introduceerde de MUVI in Nederland. Askoll staat te popelen de markt te betreden en daar kwam recent het nieuwe merk Monasso nog bij en dan onze ster van vandaag, Lifan. Dit laatste merk kennen we al veel langer, maar niet als merk van elektrische scooters. De E3 moet het op gaan nemen tegen al het geweld uit Europa en China en dat wordt een bikkelharde strijd.

Losgebarsten

De beer is los en zo lijkt het ook met de komst van de elektrische scooters. Drie jaar geleden moest je je mond nog spoelen als je er een in het programma had, maar nu mag je er eigenlijk geen meer ontbreken

Lifan bestaat reeds vele tientallen jaren

Opvallend is wel dat het grootste merk uit Italiƫ nog altijd geen elektrische scooters levert en meer traditionele merken kijken angstvallig naar de situatie die komen gaat. Het is bijna net als in de autobranche al heeft de marktleider inmiddels wel een elektrische auto in deprijslijsten staan, de E-Golf. Nieuwkomers springen enthousiast op de markt die volgens vele grote potentie heeft, maar die in het verleden geplaagd is door rommel, woekerprijzen en containerpiraten. En je raad het al wie daarvan de dupe is geworden, inderdaad de consument. Het zal je dan ook niet verbazen dat niet alleen de consument maar ook het dealerkanaal ietwat sceptisch is bij de komst van een nieuw merk dat door een onbekende partij wordt aangeboden. Gelukkig is Lifan niet nieuw want het merk bestraat reeds vele tientallen jaren en word ook de verdeler is al vele tienstallen jaren actief op de op de markt, dat biedt in ieder geval genoeg perspectief



Volwassen compact

Als de Lifan voor komt rijden zien we een scooter met compacte afmetingen en 10 inch wielen. De opvallend frisse blauwe kleur geeft hem een sportief tintje maar dat komt mede door het brede sportieve stuur dat vrij hoog geplaatst is.

Frisse blauwe kleur voor een sportief tintje

Zowel de voor- als achterzijde kent LED verlichting even als de richtingaanwijzers met schakelaar voor gevarenlichten. Het dashboard is volledig digitaal en geeft info betreffende snelheid, hoeveelheid accuspanning en amperage. Helaas geen buitentemperatuurmeter of klokje. Het display is wel in 4 kleuren instelbaar, leuk, maar of je dit in de praktijd ook echt gebruikt? De scooter heeft een brede voetenplank en achter zijn voetsteunen voor de passagier gemonteerd, die echter niet al te fors zijn want dan blijft er weinig ruimte op het zadel over. Onder het zadel is ruimte voor de lader, een paar handschoenen en dat is het dan wel. Daaronder is de accu (60v24ah) geplaatst die desgewenst uitneembaar is.

Bron: scooter&bikexpress, tekst: Maurice van Oosten

Aangemaakt op 2018-10-29 13:41:27, laatst aangepast 2018-10-29 13:41:27

Stel een vraag


Informatie

Nederlandse lifan importeur

038 45 33 2222

info@lifan.nl

Zoek je dealer

website door

© 2018 Trade & Traffic B.V.